Grote vraag naar digitale ondersteuning

In samenwerking met Digiwijs organiseert Welzaam digitale inloopspreekuren en computercursussen in drie buurtcentra van Vleuten-De Meern. Er blijkt een grote vraag te zijn naar deze ondersteuning, vooral onder ouderen. Op bezoek bij het inloopspreekuur op maandagochtend in de Schakel, waar Marcel Vos, vrijwillig computerdocent en coördinator van de cursussen, vertelt over deze digitale bruisplekken.

Op deze maandagochtend helpen vrijwilligers Marcel Vos en Co Hollemans bezoekers met hun vragen over computers en internet. Ondanks dat het buiten 30 graden is, zijn er twee oudere heren op bezoek. Eén meneer heeft zijn laptop meegenomen omdat zijn favoriete programma, Flight Simulator, niet meer opent. Een oudere versie kan hij nog wel openen, en vol enthousiasme laat hij zijn hoe je met het programma vliegroutes kunt uitstippelen vanuit verschillende verkeerstorens. De andere man is een bekende van de vrijwilligers. Hij is doof en verscheen onaangekondigd tijdens een van de computercursussen. Omdat hij de lessen niet kon volgen, krijgt hij nu privéles tijdens het inloopspreekuur.

Marcel vertelt: ´we krijgen de meest uiteenlopende vragen op het inloopspreekuur. Er komen ouderen met een laptop waarop een programma niet meer werkt; als de laptop plotseling langzamer is geworden, of met de vraag hoe email werkt. Ook komen er mensen met hun tablet of smartphone. Op sommige momenten is het erg druk bij het inloopspreekuur.  We verwijzen de mensen ook vaak -na het beantwoorden van hun vraag- door naar de cursussen die we geven. Die zijn er voor beginners en gevorderden.´

‘Het gaat ook om een stuk gezelligheid’
Marcel: ‘ we zijn vorig jaar gestart met computercursussen in de wijk. Toen hadden we vier cursisten. Aan de huidige reeks cursussen doen 50 mensen mee! Ook staan er al weer 30 mensen op de wachtlijst voor de cursussen die starten in september. Het lukt ons tot nu gelukkig altijd om iedereen te plaatsen. Deelnemers variëren van 50 tot 88 jaar. Ouderen merken dat steeds meer zaken online geregeld worden en ervaren druk om te leren omgaan met internet. De overheid, belastingdienst, banken, steeds meer zaken gaan voornamelijk digitaal. Met geldzaken helpen we overigens niet, vanwege de privacy en veiligheid. Gelukkig hoor ik dat banken, en met name de Rabobank, ouderen graag en geduldig helpen bij het online bankieren.

Mensen volgen ook vaak de cursus omdat ze van hun kinderen een computer of tablet hebben gekregen en daarmee om willen leren gaan. Vaak zeggen ze: ¨als mijn zoon het voor doet, gaat het me allemaal te snel en kan ik het niet volgen.¨ Op de computercursus gaat het langzamer. Veel ouderen zijn angstig om het te proberen en hebben moeite het te onthouden. Je merkt dat mensen snel in de war raken: als er een knopje anders is dan in de uitleg, lukt het niet meer. Als vrijwillige docent moet je dan ook veel geduld hebben. Het belangrijkste is altijd dat de cursus leuk is: het gaat ook om een stuk gezelligheid.

‘Uiteindelijk leert bijna iedereen met de computer om te gaan. We stimuleren ze om thuis veel te oefenen, maar daar hapert het nog wel eens aan. De mensen die thuis wel oefenen, doen het vaak veel beter. Zij krijgen na afloop een certificaat; de cursisten die het nog een keer over moeten doen, krijgen een bewijs van deelname.’

Verzelfstandiging
Marcel is vier hele dagen per week kwijt aan het organiseren van de cursussen en de inloop. ‘In het verleden deed Digiwijs de administratie van de cursussen. Daarvoor was geen subsidie meer, dus sindsdien doe ik dat erbij. Dat is erg veel werk. Ook ben ik nauw betrokken bij het ontwikkelen van het lesmateriaal vanuit Digiwijs. Natuurlijk doe ik dit niet allemaal alleen en word ik ondersteund door een mede-coördinator en negen andere vrijwillige docenten.

Het idee is dat we als vrijwilligersgroep verzelfstandigen. Nu krijgen we nog ondersteuning vanuit Welzaam. In het begin zag ik verzelfstandiging echt helemaal niet zitten. Inmiddels begin ik er soms een beetje aan te wennen. Ik ben alleen wel bang dat het me nog meer tijd gaat kosten. Ik zou heel graag willen dat we onder Digiwijs of Welzaam kunnen blijven vallen. Dan hebben we begeleiding en de expertise. Ook hoop ik dat er geld beschikbaar komt om bijvoorbeeld readers voor de cursussen te kunnen maken. Ouderen leren toch het fijnst als ze dingen op papier kunnen opzoeken.’

Dit artikel verscheen in de buurtverbinder- de digitale nieuwsbrief van Welzaam. Deze nieuwsbrief verschijnt vier keer per jaar. 

Welzaam Vleuten- De Meern

Welzaam Vleuten- De Meern

030- 30 20 696
info@welzaamutrecht.nl
Welzaam Vleuten- De Meern

Laatste artikelen door Welzaam Vleuten- De Meern (Alles bekijken)

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinby feather