Overdracht burenhulp-diensten Welzaam

 

 

 

 

 

 

 

 

Welzaam heeft vijf burenhulp-diensten, zoals de Algemene Hulpdienst en de Vervoersdienst. We zijn in gesprek met U Centraal over het overdragen van de ondersteuning voor deze diensten. Ons uitgangspunt daarbij is dat er voor hulpvragers en vrijwilligers niet te veel mag veranderen. 

Sinds begin van dit jaar voeren we verkennende gesprekken met U Centraal over deze overdracht. Welzaam krijgt geen subsidie om de burenhulp-diensten te ondersteunen en U Centraal biedt al jaren vergelijkbare diensten in andere wijken van Utrecht. We hebben bij de vrijwilligers van de diensten en van de telefoondienst navraag gedaan hoe zij aankijken tegen een eventuele overdracht. De bij hun opgehaalde opmerkingen en vragen zijn van groot belang geweest bij het bepalen van de uitgangspunten voor de gesprekken.

Inmiddels is één van de vijf diensten -Administratie Thuis- al overgedragen aan U Centraal. Deze overgang had wat minder voeten in aarde, omdat er al langere tijd een grote mate van samenwerking bestond. Het gesprek is nog gaande voor de Klussendienst, Vervoersdienst, Algemene Hulpdienst en Boodschappen Hulpdienst.

Vertrouwde werkwijze
We vinden het belangrijk dat de betrokken vrijwilligers actief blijven in en voor hun eigen wijk, die zij goed kennen. Omdat de werkwijze met vrijwillige coördinatoren al vele jaren goed bevalt in Vleuten-De Meern, willen wij dat graag zo houden. U Centraal heeft onlangs aangegeven daarmee door te willen gaan voor wat betreft onze wijk. Ook de telefoondienst, die zichzelf heeft bewezen de afgelopen 5 jaar, zal ín de wijk vóór de wijk blijven werken voor aanvragen van de diensten. Zo kan de vertrouwde werkwijze ook voor de bewoners die een aanvraag doen bij de diensten ongewijzigd blijven. In de toekomst zal de overdracht naar U Centraal plaatsvinden van de eindverantwoordelijkheid voor de diensten, inclusief de ondersteuning van de bij de diensten betrokken vrijwilligers. Een medewerker van U Centraal zal daarvoor regelmatig naar Vleuten-De Meern komen.

We hebben er vertrouwen in dat de diensten een goed thuis zullen gaan vinden bij U Centraal, waarmee de kwaliteit en de continuïteit van de diensten ook voor de toekomst geborgd zijn. De komende maanden gaan we gemaakte afspraken verder concreet uitwerken met U Centraal en toewerken naar een zo soepel mogelijke overgang voor alle partijen.

Dit artikel verscheen in de vrijwilligersnieuwsbrief van september 2018

Irene Franssen

Irene Franssen

sociaal makelaar bij Welzaam Vleuten- De Meern
06-39 56 39 43
irenefranssen@welzaamutrecht.nl
Irene Franssen

Laatste artikelen door Irene Franssen (Alles bekijken)

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinby feather