Telefoondienst binnenkort 5 jaar actief!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De huidige vrijwilligers van de Telefoondienst: bovenste rij v.l.n.r. Ria W, Cor, Ria B, Yvonne d O, Bernadet, Yvonne v D; onderste rij v.l.n.r. Jannie, Ida en Annemarie (Drissia mist op deze foto)

Sinds 1 augustus 2013 is de organisatie en de manier van werken van het welzijnswerk in Utrecht fors veranderd. De functie van sociaal cultureel werkers en beheerders veranderde al eerder richting sociaal makelen. Toen Welzaam van start ging, was er voor ondersteunend administratief personeel aan de telefoon geen plek meer. Toen startte de telefoondienst. Inmiddels bestaat de telefoondienst alweer 5 jaar. We kijken terug op deze vijf jaar. 

 

Enkele maanden voor de start van Welzaam werd duidelijk dat de telefoon niet meer zou worden opgenomen door een vaste administratieve beroepskracht. Daar moest snel een oplossing voor komen, want via dit telefoonnummer (030 6773131) werden in Vleuten-De Meern al sinds 1975 (!) hulpvraag- en aanbod van alle diensten met elkaar verbonden. In 2013 waren er bij de diensten ongeveer 160 bewoners als vrijwilliger actief voor andere wijkbewoners. Zonder telefoondienst zou die verbinding verbroken worden. De vrijwilligers zouden geen werk meer hebben als er aan de telefoon geen aanvragen meer zouden worden aangenomen. En -nog erger- de bewoners zouden al die helpende handen en luisterende oren moeten missen. Ook zou het belangrijke contactpunt vervallen voor de 40 vrijwillige maaltijdbezorgers, de leverancier en de veelal oudere gebruikers van de maaltijden-aan-huis. In 2013 hoorden namelijk ook de Maaltijdservice en de Hulp aan dementerende ouderen nog onder Welzaam. Nu, vijf jaar later, zijn er met ondersteuning van Welzaam nog vijf diensten actief: Administratie thuis, Algemene hulpdienst, Boodschappen Hulpdienst, Klussendienst en Vervoer.

Binnen twee maanden tijd, vóór de start van Welzaam, moest er ineens veel gebeuren: er werden bewoners geworven en een informatiebijeenkomst georganiseerd met uitleg van het ontstane probleem en de inhoud van het werk. Na persoonlijke gesprekken tussen de overgebleven kandidaten en de verantwoordelijk sociaal makelaar, Irene Franssen, bleven er negen enthousiaste mensen over. Zij volgden een voorbereidende cursus van drie dagdelen en werden aansluitend per persoon geïnstrueerd op de werkplek. Dankzij deze acties en de betrokken inzet van de vertrekkende beroepskracht Annemie van Antwerpen was per 1 augustus het gloednieuwe team Telefoondienst klaargestoomd om het werk over te kunnen nemen.

En dat is inmiddels alweer bijna 5 jaar geleden. Sindsdien zijn om beurten iedere werkochtend een of twee vrijwilligers van de Telefoondienst actief op kantoor in de Cultuurcampus, ook in alle vakanties. De gedegen start heeft zijn vruchten afgeworpen: de mensen weten wat ze moeten doen en hebben er plezier in. Het team werkte al snel steeds zelfstandiger. Nieuwe mensen worden inmiddels ingewerkt door de vrijwilligers die al langer meedoen.

In de loop van die vijf jaar zijn er door natuurlijk verloop mensen uitgezwaaid en weer verwelkomd bij de Telefoondienst. In totaal zijn er tot nu toe 22 mensen voor korte of langere tijd actief geweest bij de Telefoondienst. Vanaf de eerste dag zijn nog steeds actief Cor Prins, Yvonne van Dulken en Ida van der Weijden. Al moet daarbij even vermeld worden dat Ida ¾ jaar weg is geweest vanwege betaald tijdelijk werk, waarna ze graag weer terugkwam. Er zijn meer vrijwilligers werkzoekend. Zij vinden dit werk bij de Telefoondienst een goede en nuttige invulling van hun tijd en beschouwen dit als een opstap naar wellicht een betaalde baan. Bovendien is het een hecht en gezellig team om mee te werken.

Sinds dag 1 is geregeld dat er elke werkochtend ook een beroepskracht als achterwacht aanwezig is voor moeilijke vragen of complexe telefoongesprekken, ook al lossen de meeste vrijwilligers het tegenwoordig prima zelf op. Behalve voor de burenhulp-diensten komen ook de telefonische vragen voor WIL binnen bij de Telefoondienst, op het vertrouwde telefoonnummer 030-6773131.

Irene Franssen

Irene Franssen

sociaal makelaar bij Welzaam Vleuten- De Meern
06-39 56 39 43
irenefranssen@welzaamutrecht.nl
Irene Franssen

Laatste artikelen door Irene Franssen (Alles bekijken)

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinby feather